Bez wątpienia kontenery morskie zrewolucjonizowały cały świat transportu. Ich pierwsze projekty zaczęły pojawiać się na początku XX wieku, a z czasem ukształtował się ich uniwersalny i jednolity wzorzec. Jakie kontenery najczęściej stosowane są w transporcie?
Standardowe kontenery morskie
W transporcie miejskim wyróżnia się kilka rodzajów kontenerów – stosowanych w zależności od przewożonego towaru i jego ilości. Jednym z podstawowych rozmiarów jest kontener 20’ o ładowności ponad 21 kg oraz pojemności 32,3 m sześciennych. Osiąga on rozmiary 2,27 m na 5,9 m i najlepiej nadaje się do transportu małych ilości towarów, które są bardzo ciężkie. Kolejnym standardowym typem kontenera jest 40’ stosowany zarówno w transporcie morskim, jak i drogowym. Dostępny jest w wariancie standardowym i podwyższonym. Jego wymiary to 12 m na 2,27 m, pojemność 67,3 m sześciennych, a ładowność 28 500 kg. W wersji podwyższonej posiada taką samą ładowność, ale większą przestrzeń.
Inne rodzaje kontenerów morskich
Mniej popularne, ale również chętnie używane są kontenery 45’. Najczęściej stosuje się je pomiędzy europejskimi portami. Są nieco poszerzone i wydłużone, dzięki czemu mają większą przestrzeń ładunkową. Ich rozmiary to 230 lub 260 cm na 1350 cm, pojemność 88,7 m sześciennych, a ładowność 29 550 kg. Do przewodu przesyłek, które nie mieszczą się w tradycyjnych drzwiach ładunkowych, używa się modeli typu OPEN TOP. Mają one podobne rozmiary do kontenerów 20’ i 40’ ale z góry nakryte są nieprzemakalną plandeką. Natomiast do przewozu ciężkiego sprzętu oraz przesyłek, które nie zmieściłby się w normalnych kontenerach, stosuje się modele typu FLAT RACK. Najczęściej dysponują one składanymi ścianami, ale nie rozmontowuje się ich do transportu. Do przewozu przesyłek chętnie używane są także platformy, pozbawione ścian – między innymi do transportu jednoczęściowych towarów. Ostatnim rodzajem kontenerów są chłodnie, przeznaczone do towarów wymagających specyficznych warunków – mogą one zarówno chłodzić, jak i grzać.